וויטמין A במאבק באקנה | פאם קליניק
 
 

ויטמין A במאבק באקנה

ד``ר יהודית לריא / ``Visage``
חלק גדול מבני הטיפש עשרה סובלים מאקנה בשלב מסוים בחייהם, מי פחות ומי יוצר. הגורם העיקרי לכך הוא הורמונאלי, עודף של טסטוסטרון ופרוגסטרון (הורמוני המין הגבריים והנשיים). בלוטות השומן בתקופות גיל אלה פעילות במיוחד. סיבות נוספות הגורמות או מחריפות את האקנה הן הצריכה הגבוהה של הסוכר האופיינית לגיל זה.

עוד לפני שנים נודעה חשיבותו של וויטמין A במינון גבוה בטיפול באקנה, ודווקא ציבור הרופאים דאג להפחיד את הציבור מפני וויטמין זה, כאשר משתמשים בו בהפרזה. נכון הדבר שלוויטמין A יש רעילות, אבל רק במינונים מאוד גבוהים ולטווח מאוד ארוך, מדובר בשנים. אנשים שוכחים שסכנת ההפרזה קיימת בכל דבר. אם נגדיל את כמות הקפה היומית שלנו פי 100 גם הוא יהפוך לרעל. אבל אף אחד לא מעלה בדעתו להזעיק את הציבור נגד הקפאין.הסבתות שלנו קיבלו שמן דגים בכפות - מקור לוויטמין A.

כאשר כל כף הכילה לפחות 30,000 יחידות, ואף אחת מהן לא הורעלה, אלא להיפך - הן הפגינו כושר הסתגלות מרשים וניחנו בכוחות שבדורנו הם חסרים.מומלץ לקחת וויטמין A יחד עם B קומפלקס ולציטין שהוא חומר שעוזר לספוג חומרים שומניים כמו וויטמין A. וויטמין A זהו וויטמין המסיס בשומן, זאת אומרת שעל מנת שוויטמין A ייספג הוא צריך נוכחות שומנית.וויטמין B6 במינון של 100 מ"ג מסייע להקטין את שומניות העור באקנה.

העור זקוק  לחומצות השומן החיוניות, כאשר הללו אינן בנמצא מופיעים סימפטומים אופייניים על העור כמו דלקת קשקשית. רק ל-12 מתוך כ-40 חומצות השומן המצויות בטבע נודעת חשיבות מסוימת. נוהגים לציין את מבנה החומצות בדרך "קצבנות" למשל: 16:1, המספר השמאלי מצביע על מספר אטומי הפחמן בשרשרת, והימני על מספר הקשרים הבלתי רוויים (מפורט בטבלה)
 
חומצה בוטורית 4:0  
חומצה קאפרואית 6:0  
חומצה קאפרית 8:0 אלו כולן חומצות שומן רוויות
חומצה לאורית 12:0 (מספר קשרים 0)
חומצה מיריסטית 14:0  
חומצה פאלמיטית 16:0  
חומצה פאלמיטולאית 16:1 חומצות שומן חד רוויות
חומצה אולאית 18:1 (מספר קשרים 1)
חומצה לינולאית 18:2 מספר קשרים בצד ימין גדול מ-1
חומצה לינולינית 18:2 מכאן מדובר בחומצות שומן
חומצה ארכידונית 20:4 רב בלתי רוויות
בעוד שהגוף מסוגל להרכיב את רוב חומצות השומן המצויות בשומנים השונים, מוגבל כושרו לסנתז כמה מהן. הגוף מסוגל לייצר חומצה ארכידונית אך הוא משתמש לשם כך בחומצה לינולאית. זאת אומרת שאם יש חסר בחומצה לינולאית, הגוף לא יוכל לייצר חומצה ארכידונית.חומצות שומן הכרחיות אלה חיוניות מאוד לעור האדם.

הן מונעות יובש, דלקת קשקשית, ותורמות לבריאות העור משום שבן דואגות לקיום המבנה התקין של ממברנות התאים.גם הממבראנות של החלקיקים החד תאיים ובמיוחד המיטוכונדריות, מתבססים על העובדה שהפרעות שונות כמו אידוי מוגבר של מים בעור, הפרשת חלבון מהכליות. שבירה של קאפילרים מופיעים במחסור של חומצות שומן חיוניות. במצב של אקנה, עור יבש, דלקת קשקשית בעור. ניתן להמליץ על לקיחת לציטין 1360 קפסולה ביום עם הארוחה. הלציטין עשיר בחומצות שומן רב בלתי רוויות החיוניות לעור.

השפעת וויטמין B6 על העור
וויטמין  B6 מצוי בשלוש צורות: פירוקסין, פירודוכסאל, פירודוכסמין. וויטמין B6 הוא חלק מקו-אנזים, הצורה הפעילה שלו היא פירודוכסאל פוספט, כלומר עם תוספת זרחנית.הסימן השכיח ביותר למחסור של וויטמין B6 הנו דלקת עור של זיבת החלב שמופיעה בעיקר באזור העיניים, האף והפה - סבוריאה על עור הפנים.סימפטומים אלה שכיחים לא רק כאשר יש חסר ב-B6 אלא גם אצל נשים הנוטלות גלולות למניעת הריון שפוגעות בוויטמין זה. לכן, במצב של אקנה טוב לתת B6 במינון של 100 מ"ג כדי להקטין את שומניות העור כמוזכר לעיל.

גם אכילה של מזונות בעלי קלוריות ריקות פוגעות בוויטמין זה ככל שצורכים מזונות מתוקים, כך צריך יותר וויטמין B6, ופעמים רבות הצריכה הגבוהה של סוכר בגיל ההתבגרות היא חלק גדול מהבעיה של האקנה.
 
* המאמר אינו מתייחס לנשים הרות, שכן לנשים בהריון אסור להשתמש בוויטמינים מסיסים בשומן (וויטמין A מסיס בשומן). 
* את הוויטמינים יש לקחת עפ"י הכמות המומלצת שכתובה על האריזה, כמו כן במקרים קשים של אקנה ובעיות עור יש להיוועץ עם רופא.

 

איך להגיע אלינו?

טלפון: 1801-224-442
קניון רמת אביב,
רחוב אינשטיין 40


אודות "פאם-קליניק"

יש לנו צוות מעולה של עובדות מקצועיות בעלות ניסיון וידע רב!

פאם-קליניק - המרכז לקוסמטיקה מתקדמת

לתיאום פגישת ייעוץ עם דרמה-תרפיסטית מקצועית והתאמת טיפול מתאים עבורך

1801-224-442

או מלאי פרטיך וניצור קשר בהקדם

 

טלפון/ וואטסאפ

פאם קליניק בע"מ, ח.פ. 512500034 | ביטול עסקה בהתאם לחוק הגנת הצרכן (ביול עסקה), התשע"א -2010 וחוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981